
 
UNITED 
NATIONS 

 

E 
 

 

 
Economic and Social 
Council 
 
 

 
 
Distr. 
GENERAL 
 
E/CN.4/2003/67/Add.1  
20 February 2003 
 
 
ENGLISH/FRENCH/SPANISH 
 

 
COMMISSION ON HUMAN RIGHTS 
Fifty-ninth session 
Item 11 (c) of the provisional agenda 
 
 

CIVIL AND POLITICAL RIGHTS, INCLUDING QUESTIONS OF 
  FREEDOM OF EXPRESSION 

 
The right to freedom of opinion and expression 

 
Addendum 

 
Summary of cases transmitted to Governments and replies received 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
GE.03-11113 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 2 
 

CONTENTS 
      Paragraphs  Page  

 
Introduction       1 – 2    - 5 - 
 
Summary of cases transmitted and replies received  5 – 197  5 - 197 

 

Afghanistan       3 – 6   5 - 6 
Algeria        7 – 24   6 - 9 
Angola        25 – 27  9 - 10 
Argentina       28- 32   10 - 11 
Armenia       33 – 37  11 - 13 
Azerbaijan        38 – 45  13 - 15 
Bahrain       46 – 50  15 - 16 
Bangladesh        51 – 75  16 - 23 
Belarus        76 – 84  23 - 29 
Belgium       85 – 87  29 -30 
Botswana       88 – 89   - 30 -  
Brazil         90 – 92  30 -31 
Burkina Faso       93 – 94  31 - 32 
Burundi       95 – 97  32 - 33 
Camoroon       98 – 101  33 - 34 
Chad        102 – 103  34 - 35 
Chile        104- 106   - 35 -  
China        107 - 131  35 - 41 
Colombia        132 – 147  42 - 46 
Côte d’Ivoire       148 - 153  46 - 48 
Croatia         154 - 156   - 48 -  
Cuba         157 – 165  48 -51 
Czech Republic         - 166 -   - 51 - 
Democratic People’s Republic of Korea     - 167 -   - 51 - 
Democratic Republic of the Congo    168 – 179  51 - 55 
Djibouti        180 – 181   - 55 -  
Dominica          - 182 -   - 55 - 
Dominican Republic        - 183 -   - 56 - 
Ecuador        184 – 187  56 - 57 
Egypt         188 – 195  57 - 60 
El Salvador        196 – 197   - 60 - 
Equatorial Guinea       198 – 202  60 - 62 
Eritrea         203 – 204   - 62 -  
Estonia          - 205 -    - 62 - 
Ethiopia        206 – 223  63 - 67 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 3 
 
France         224 – 227  67 - 69 
Gabon         228 – 229   - 69 - 
Gambia        230 – 232  69 - 70 
Georgia        233 – 236  70 - 71 
Ghana         237 – 240  71 - 72 
Guatemala        241 – 250  72 - 75 
Guinea         251 – 257  75 - 76 
Guinea-Bissau       258 – 259   - 77 - 
Haiti         260- 263  77 - 78 
India         264 – 270  78 - 80 
Indonesia        271 – 275  80 - 81 
Iran (Islamic Republic of)     276 – 285  81 - 83 
Iraq         286 – 291  83 - 85 
Israel         292 – 305  85 - 93 
Italy         306 – 312  93 - 94 
Jordan         313 – 315  94 - 95 
Kazakhstan        316 – 321  95 - 97 
Kenya         322 – 325  97 - 98 
Kuwait           - 326 -   - 98 -  
Kyrgyzstan        327 – 334  98 - 101 
Lebanon        335 – 344  101 - 104 
Liberia         345 – 354  104 - 106 
Libyan Arab Jamahiriya     355 – 356   - 107 - 
Madagascar       357 – 358   - 107 -  
Malawi         359 - 361  107 - 108 
Malaysia        362 - 367  108 - 110 
Maldives        368 – 370  110 - 111 
Mauritania        371 – 373  111 - 112 
Mexico         374 – 381  112 - 114 
Morocco        382 – 388  114 - 115 
Myanmar        389 – 398  115 - 117 
Nepal         399 – 422  117 - 123 
Niger         423 – 428  123 - 125 
Nigeria         429 – 431  125 - 126 
Norway        432 – 434   - 126 -  
Pakistan        435 – 441  127 - 129 
Panama        442 – 443   - 129 - 
Peru         444 – 447  129 - 130 
Philippines        448 – 449  130 -131 
Poland         450 – 453  131 - 132 
Portugal         - 454 -    - 

132 - 
Qatar         455 – 456   - 132 - 
Republic of Korea       457 – 461  132 - 133 
Republic of Moldova      462 – 463   - 134 -  
Romania        464 – 466   - 134 - 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 4 
 
Russian Federation       467 – 477  135 - 139 
Rwanda        478 – 482  139 - 141 
Saudi Arabia       483 – 491  141 - 143 
Senegal        492 – 495   - 143 - 
Singapore        496 – 498  143 - 144 
Slovenia        499 – 501  144 - 145 
Solomon Islands       502 – 503   - 145 -  
Spain         504 – 506   - 146 - 
Sri Lanka        507 – 528  146 - 150 
Sudan         529 – 540  150 - 155 
Swaziland        541 – 543  155 - 156 
Syrian Arab Republic      544 – 551  156 - 157 
Tanzania (United Republic of)     552 – 553   - 158 -  
Thailand        554 – 562  158 -160 
Togo         563 – 571  160 - 163 
Tunisia         572 – 578  163 -165 
Turkey         579 – 609  165 - 175 
Uganda        610 – 612  175 -176 
Ukraine        613 – 616  176 - 177 
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland  617 – 618   - 177 - 
United States of America     619 – 621  177 - 179 
Uruguay        622 - 624  179 - 180 
Uzbekistan        625 – 628  180 - 181 
Venezuela        629 – 634  181 - 183 
Viet Nam        635 – 650  183 - 187 
Yemen         651 – 656  187 - 188 
Yugoslavia        657 – 659  188 - 189 
Zambia         660 – 662  189 - 190 
Zimbabwe        663 – 678  191 - 197 
 
  



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 5 
 
 

Introduction 
 

1. This addendum contains information received from 15 December 2001 
to 31 December 2002. 
 
2. The Special Rapporteur would like to emphasize that communications sent before 26 July 
2002 were sent by his predecessor, Mr. Abid Hussain. 
 

SUMMARY OF CASES TRANSMITTED AND REPLIES RECEIVED 
 

A. COUNTRIES 
 

Afghanistan 
 
Communications sent 
 
3. On 19 April 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal concerning Kabir 
Omarzai, journalist at the Afghanistan national television and radio network, who was reportedly 
sanctioned by the Minister of Information and Culture at the request of Hamid Karzai, Afghanistan 
interim President, for a question he asked on the border problem between Pakistan and 
Afghanistan during a 2 April 2002 joint press conference held on the occasion of the visit of 
Pakistani President Musharraf. Mr. Karzai allegedly interrupted Mr. Omarzai and refused to 
answer the question -which was also cut from the report on the press conference- and it is 
reported that Mr. Omarzai was later notified that he was suspended from his duties for an 
unspecified length of time. Mr. Omarzai has allegedly been allowed to go to work, but cannot 
cover official events. 
 
4. On 26 July 2002, the Special Rapporteur transmitted a letter of communication 
concerning Mr. Ebadi, an interpretator and assistant for the Boston Globe, who was allegedly 
attacked on 10 April 2002 in Soroobi, a district east of Kabul. This aggression was reportedly 
carried out by Afghan fighters working with United States special forces. The latter were said to 
have been present during the incident and did not intervene. Mr. Ebadi and A.R Laksmanan, a 
Globe reporter, approached a convoy of about 10 vehicles carrying United States special forces 
and Afghan fighters in order to interview American soldiers. A member of the American special 
forces is said to have made a sign to an Afghan combatant who reportedly ran towards the 
journalist and roughly shoved Mr. Ebadi. It is alleged that a soldier unlatched the safety of his rifle 
while other fighters began punching Mr. Ebadi in the face and kicking him. A soldier was said to 
have slapped him, knocking off his glasses while another soldier beat him with his rifle. 
 
Communication Received  
 
5. In reply to the communication dated 19 April 2002, the Government sent a letter on 22 
May 2002, in which it indicated that Mr. Omarzai enjoys the rights of an Afghan citizen and that 
of a photojournalist. The Government added that a new press law has been adopted, which 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 6 
 
protects the human rights of all Afghan journalists, and that international seminars were being 
organized in Kabul by NGOs defending the rights journalists. 
 
Observations  
 
6. The Special Rapporteur thanks the Government of Afghanistan for its reply, but awaits a 
response to the communication dated 26 July 2002. 
 

Algeria 

Communications envoyées 

7. Le 4 février 2002, le Rapporteur spécial a adressé une communication au Gouvernement 
concernant la situation de Ali Dilem, Salima Tlemçani, Sid Ahmed Semiane  et Baba Ahmed 
Hichem, tous quatre journalistes. Selon les informations qui sont parvenues au Rapporteur, Ali 
Dilem, caricaturiste au quotidien Liberté, aurait été entendu par la police le 25 janvier 2002 suite 
à une plainte déposée contre lui par le Ministère de la défense nationale après la publication d’un 
dessin publié le 29 novembre 2001 et jugé «diffamatoire et attentatoire à la considération de hauts 
responsables de la hiérarchie militaire». Salima Tlemçani, journaliste au quotidien El Watan, aurait 
fait l’objet de la même procédure suite à la publication d’une enquête, le 11 décembre 2001, où 
elle avait révélé l’implication d’un officier de l’armée dans une affaire de détournement d’un don 
de l’Union européenne destiné au secteur de l’habitat. Sid Ahmed Semiane, chroniqueur au 
quotidien Le Matin, aurait également été convoqué par la police le 29 janvier 2002, après qu’une 
plainte eut été déposée contre lui par le Ministère de la défense nationale pour diffamation. Baba 
Ahmed Hichem, directeur du quotidien Le Matin, se serait rendu le mercredi 30 janvier 2002 au 
commissariat central de police d’Alger afin de répondre à une convocation concernant la 
publication, le 5 janvier 2002, d’une caricature montrant un général de l’armée algérienne troquant 
toutes ses médailles et décorations contre un euro. 

8. Le 4 avril 2002, le Rapporteur spécial a adressé un appel urgent au Gouvernement 
concernant 11 chefs d’accusation pour diffamation qui auraient été portés à l’encontre du 
quotidien Le Matin, et pour lesquels Mohamed Benichou, directeur, et Sid Ahmed Semiane, 
éditorialiste, comparaîtront devant le tribunal le 9 avril 2002. Chaque chef d’accusation serait 
passible d’une amende allant jusqu’à 42 800 euros. 

9. Le 28 mai 2002, le Rapporteur spécial, conjointement avec la Représentante spéciale du 
Secrétaire général pour la question des défenseurs des droits de l’homme, a adressé un appel 
urgent au Gouvernement concernant Abderahmane Khelil, responsable du Comité SOS-
Disparus et membre de la Ligue algérienne de défense des droits de l’homme, qui avait été placé 
sous mandat de dépôt par le procureur de Bir Mourad Raïs à Alger, le lundi 20 mai 2002, pour 
«incitation à attroupement non armé» en vertu de l’article 100 du Code pénal. Khelil aurait été 
arrêté par la police le dimanche 19 mai, près de l’université de Bouzaréah, alors qu’il menait une 
enquête sur les arrestations d’étudiants par les forces de police le samedi 18 mai 2002, à la suite 
de manifestations contre la visite du chef de l’État, M. Abdelaziz Bouteflika, à l’occasion de la 
journée nationale des étudiants. 

10. Le 26 juillet 2002, le Rapporteur spécial a adressé une communication au Gouvernement 
algérien concernant la situation de Larbi Tahar, un militant de la Ligue algérienne de défense  



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 7 
 
des droits de l’homme, qui aurait été arrêté à la suite de manifestations pacifiques à Labiod Sid 
Echikh les 4 et 5 octobre 2001 pour protester contre la dégradation de la situation économique 
et sociale dans la commune. Tahar aurait été arrêté une seconde fois, le 17 novembre 2001, et 
placé en détention préventive jusqu’à sa condamnation, le 23 mars 2002, à sept mois de prison 
par le tribunal d’El-Bayadh pour «incitation au rassemblement illégal, résistance aux forces de 
l’ordre et dégradation de bien privé» en vertu des articles 100 et 183 du Code pénal et à une 
amende de 5 000 dinars. Il semblerait que Tahar serait détenu dans une cellule réservée aux 
condamnés à mort et qu’à la suite d’une grève de la faim il aurait été hospitalisé à El-Bayadh, 
puis transféré à l’hôpital de Saïda le 29 mars 2002. 

11. Dans la même communication, le Rapporteur spécial a informé le Gouvernement qu’il 
aimerait recevoir des informations sur les résultats de l’enquête sur l’assassinat de Mourad 
Belkacem, journaliste de Canal Algérie. Belkacem aurait été retrouvé assassiné à son domicile à 
Alger, le 26 juillet 2002, vers 22 heures. Selon les informations reçues, l’appartement de la 
victime aurait été saccagé, son véhicule ainsi que des documents auraient été volés. 

12. Dans la même communication également, le Rapporteur spécial a attiré l’attention du 
Gouvernement sur une manifestation pacifique des familles de «disparus» le 3 juillet 2002 devant 
les bureaux de la Commission nationale consultative de promotion et de protection des droits de 
l’homme (CNCPPDH), manifestation qui aurait été dispersée violemment par la police algéroise. 
Il semblerait que certains manifestants auraient été traînés par les bras et battus avec des 
matraques. La police aurait également prévenu les familles de «disparus» de ne plus manifester à 
l’extérieur des bureaux de la CNCPPDH. 

13. Le 26 juillet 2002 également, le Rapporteur spécial a adressé une communication au 
Gouvernement concernant la mort en garde à vue, en avril 2001, de Mohamed Guermah dit 
Massinissa et les manifestations qui ont suivi, lorsque plus de 80 manifestants auraient été tués 
par la gendarmerie. Selon les informations communiquées, les gendarmes auraient tiré sur les 
manifestants non armés, et la justice ne serait pas encore intervenue dans cette grave affaire. 

14. Le 26 juillet 2002 également, le Rapporteur spécial a adressé une communication au 
Gouvernement concernant la mort de plus de 10 personnes, y compris, semble-t-il, un enfant de 
14 ans, et des dizaines de personnes blessées par les forces de sécurité, alors qu’elles 
participaient à des manifestations pacifiques contre la détérioration des conditions économiques et 
sociales dans le pays en Kabylie à la fin de mars et au début d’avril 2002. 

Communications reçues 

15. Le 31 janvier 2002, le Gouvernement a envoyé une réponse concernant une 
communication du Rapporteur spécial relative à la suspension de l’hebdomadaire El Mouaad. Il 
est reproché à l’hebdomadaire d’avoir publié plusieurs articles qui ont étés jugés par le procureur 
de la République comme étant un plaidoyer en faveur du terrorisme. La justice est saisie de 
l’affaire sur un double plan, administratif en ce qui concerne la suspension de l’hebdomadaire, et 
pénal pour le chef d’apologie de crimes qualifiés d’actes terroristes, fait prévu et réprimé par 
l’article 87 bis 4 du Code pénal. 

16. Le 12 mars 2002, le Gouvernement a envoyé une réponse concernant Sid Ahmed 
Semiane, Salima Tlemçani et Ali Dilem. Il a informé le Rapporteur que le chef de diffamation est 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 8 
 
prévu et réprimé par les articles 144 bis et 146 du Code pénal. En ce qui concerne Sid Ahmed 
Semiane, après une enquête préliminaire demandée par le procureur de la République aux 
services de la police judiciaire, il a été convoqué par la police judiciaire pour recevoir ses 
explications. Comme il n’a pas cru devoir répondre à la convocation, Semiane n’a pas été 
entendu par la police judiciaire. Son cas est toujours en instance au niveau du parquet de la 
République d’Alger-Centre. Suivant la même procédure, Salima Tlemçani, de son vrai nom Zineb 
Oubouchou, a été entendue par les services de la police judiciaire. Une fois l’enquête préliminaire 
achevée, Tlemçani a été renvoyée devant le tribunal d’Alger-Centre pour y être jugée le 25 février 
2002. Après audition des parties, l’affaire a été renvoyée au 18 mars 2002. En ce qui concerne 
Ali Dilem, à l’instar de Tlemçani, il a été entendu par la police judiciaire et renvoyé devant le 
tribunal d’Alger pour y être jugé. Comme Dilem n’a pas comparu devant le tribunal, l’affaire a été 
renvoyée au 30 septembre 2002. 

17. Le 22 mars 2002, le Gouvernement a répondu à une note du Rapporteur spécial du 15 
juin 2001 relative aux amendements de la réforme du Code pénal. Ces amendements s’inscrivent 
dans la réforme globale de la justice algérienne qui a été confiée, en octobre 1999, à la 
Commission nationale de la réforme de la justice formée d’éminents experts. La révision partielle 
et urgente des lois régissant l’action judiciaire, y compris le Code pénal, découle du simple souci 
de combler un vide juridique. En effet, le Code pénal, qui a codifié la sanction de l’injure et de la 
diffamation, n’a rien prévu pour la protection des institutions et corps constitués contre de tels 
délits. Les nouvelles dispositions ne reflètent donc aucune intention de remettre en cause la liberté 
d’expression et sont conformes aux références universelles d’où elles puisent leur substance. 

18. Le 8 juillet 2002, le Gouvernement a répondu à une note du Rapporteur spécial du 4 avril 
2002 relative à Mohamed Benichou, directeur, et Sid Ahmed Semiane, éditorialiste du quotidien 
Le Matin. Suite à plusieurs plaintes en diffamation, le tribunal d’Alger-Centre a été saisi de cinq 
procédures judiciaires. Après l’audience publique du 9 avril 2002, l’affaire a été renvoyée aux 16 
juillet et 3 décembre 2002. S’agissant de l’amende prévue par le Code pénal en matière de 
diffamation, celle-ci se situe, pour le journaliste, entre 609 et 3 048 euros et, pour le directeur, 
entre 6 090 et 30 480 euros. 

19. Dans une lettre envoyée le 25 juin 2002, le Gouvernement a informé le Rapporteur spécial 
que, le 26 mai 2002, Abderahmane Khelil a été déclaré par le tribunal coupable de «provocation 
directe à un attroupement» en vertu de l’article 100 du Code pénal et condamné à six mois de 
prison avec sursis. Cette décision a fait l’objet d’un appel interjeté par quatre avocats du prévenu, 
qui a été libéré le jour même. 

20. Le 23 octobre 2002, le Gouvernement a répondu à la communication envoyée par le 
Rapporteur spécial le 26 juillet relative à Larbi Tahar. Le Gouvernement indique que Tahar a été 
poursuivi devant la justice pour avoir été, par deux fois successives, l’instigateur et l’organisateur 
de deux émeutes qui ont eu lieu à El-Bayadh les 4 octobre et 17 novembre 2001. Tahar a été 
condamné par le tribunal à trois mois de prison avec sursis pour la première affaire, et par la cour 
d’appel de Saïda à sept mois de prison fermes pour la seconde affaire. Après avoir purgé sa 
peine, Tahar a été élargi le 18 juin 2002. Pendant la grève de la faim qu’il a observée pendant huit 
jours, le prévenu a été régulièrement suivi par un médecin. 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 9 
 
21. Par la même communication, le Gouvernement a confirmé que Nacer Mounir Belkacem 
avait été retrouvé assassiné à son domicile à Alger. Le parquet de la République près du tribunal 
d’Alger avait requis l’ouverture d’une enquête, qui se poursuit à ce jour, et ordonné une autopsie. 

22. Le Gouvernement a informé le Rapporteur spécial que la manifestation des familles de 
«disparus», le 3 juillet 2002 devant le siège de la CNCPPDH avait provoqué un important 
encombrement de la circulation et que c’est pour cette unique raison que la sécurité publique a dû 
disperser la manifestation. 

23. Le 31 octobre 2002, le Gouvernement a répondu à la communication envoyée par le 
Rapporteur spécial le 26 juillet relative à la mort de Mohamed Guermah et la répression des 
manifestations qui avait causé la mort de plus de 80 personnes. En ce qui concerne la première 
affaire, le Gouvernement a informé le Rapporteur que le gendarme ayant occasionné, au sein de la 
brigade de la gendarmerie, les blessures ayant entraîné la mort du Guermah, avait été inculpé, 
placé sous mandat de dépôt et condamné le 29 octobre 2002 à deux ans de prison fermes. 
Concernant la deuxième affaire, 23 gendarmes, dont 5 officiers, avaient été déférés devant la 
justice militaire et placés sous mandat de dépôt sous divers chefs d’inculpation. À la date du 29 
octobre 2002, 21 d’entre eux ont fait l’objet de condamnations fermes d’emprisonnement. 

Observations  
 
24. Le Rapporteur spécial remercie le Gouvernement de ses réponses, mais note qu’aucune 
information n’a été fournie au sujet de Baba Ahmed Hichem. 
 

Angola 
 

Communication envoyée 
 

25. Dans une communication datée du 26 juillet 2002, le Rapporteur spécial a attiré l’attention 
du Gouvernement sur les cas de Manuel Vieira, Gilberto Neto, André Domingos Mussamo, 
Justin Pearce, Rafael Marques et Mora Jorge, tous les cinq journalistes, et sur l’émission 
Ponto de Vista. Manuel Vieira, un correspondant de la station de radio catholique Radio 
Ecclesia, habitant à Lubango, aurait été convoqué par la Direction nationale des enquêtes 
judiciaires (Direcção Nacional de Investigação Criminal, DNIC) le 31 mai 2002 et interrogé au 
sujet d’un article dans lequel il mentionnait le taux de mortalité élevé dans les camps de 
démobilisation de l’UNITA. Selon les informations reçues, Vieira aurait cité le porte-parole de la 
Commission militaire conjointe, le général Francisco Furtado. Vieira a été interrogé par Matias 
Dala, le chef du département des affaires criminelles de la DNIC, qui lui aurait demandé quelles 
étaient ses sources d’information et comment le journaliste s’en était procuré un enregistrement. 
Vieira aurait indiqué que cette déclaration avait été faite au cours d’une conférence de presse. 
Dala aurait insisté pour que M. Vieira se rende à nouveau au poste de police le 3 juin avec une 
copie de l’enregistrement de la déclaration du général Furtado. Gilberto Neto, collaborateur de 
l’hebdomadaire Folha 8, aurait été arrêté le 7 juillet 2001 à l’aéroport de Malangue. Deux 
policiers l’auraient ramené à Luanda, en compagnie d’un chercheur français qui enquêtait sur 
l’impact de la guerre sur l’économie du pays. La police leur aurait confisqué leurs pièces 
d’identité, leur carte de presse, leur matériel professionnel et divers objets personnels, qui leur 
auraient été restitués plus tard. Le 18 août 2001, les services de l’immigration de l’aéroport de 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 10 
 
Luanda auraient empêché Neto, en lui confiscant son passeport, de quitter le pays au motif qu’il 
faisait l’objet d’une procédure pénale depuis septembre 1999 à la suite d’un article sur un raid de 
la police à Radio Ecclesia. André Domingos Mussamo, correspondant au Kwanza-Norte de 
l’hebdomadaire Folha 8, aurait été menacé de mort au téléphone le 22 juin 2001. Des 
interlocuteurs anonymes l’auraient accusé d’être un espion de l’UNITA et auraient affirmé que, si 
le mouvement rebelle revenait dans la région, le journaliste serait tué. L’émission Ponto de Vista, 
sur l’actualité sociale et politique diffusée sur la station régionale Emissora Provincial, aurait été 
suspendue le 9 juin 2001 sur ordre du gouverneur de la province de Lunda-Norte. Les autorités 
auraient affirmé que cette émission est «contre le gouvernement». Justin Pearce, correspondant de 
la British Broadcasting Corporation (BBC), et Rafael Marques, journaliste free-lance, auraient été 
expulsés le 8 juillet 2001 du quartier de Boavista, dans la banlieue de Luanda, alors qu’ils 
voulaient faire un reportage sur une opération de relogement en dehors de la ville de milliers de 
résidents du quartier. Les deux journalistes auraient été menacés verbalement et physiquement, 
conduits en dehors de la zone et leurs pellicules leur auraient été confisquées. Rafael Marques 
aurait été retenu pendant une heure au commissariat de police local. Selon les informations reçues, 
Mora Jorge, un journaliste de Radio Ecclesia, aurait également été empêché de couvrir 
l’événement. 

Observations  

 

26. Le Rapporteur spécial regrette de n’avoir à ce jour reçu aucune réponse à la 
communication adressée au Gouvernement angolais. 
 
27. Le Rapporteur Spécial réitère sa requête d’entreprendre une visite officielle en Angola 
comme indiqué dans sa lettre du 7 octobre 2002. 
 

Argentina 
 
Comunicaciones enviadas 
 
28. El 30 de septiembre de 2002, el Relator Especial, juntamente con el Presidente-Relator 
del Grupo de Trabajo sobre la Detención Arbitraria, envió un llamamiento urgente con respecto al 
caso de la desaparición de siete personas (Laura Borja, Inés Carpachi, César Jerónimo, 
Estela Gómez, Pablo Gómez, Franco Hilario y Claudia Rodríguez), así como el arresto y la 
detención de cerca de 180 personas, como consecuencia de los enfrentamientos entre fuerzas del 
orden y unos manifestantes, durante una marcha pacifica que tuvo lugar el 20 de septiembre en 
San Salvador de Jujuy. El Relator Especial y el Presidente-Relator señalaron que la policía habría 
detenido a decenas de personas bajo los cargos de robo a poblado en banda, daños agravados, 
instigación a cometer delitos, intimidación pública, y que la policía habría sido reticente a dar a 
conocer el listado exacto con los nombres de las personas detenidas.  
 
Comunicaciones recibidas 
 
29. Por carta de fecha 17 de diciembre de 2002, el Gobierno de Argentina contestó a la 
comunicación del Relator Especial de fecha 30 de septiembre de 2002 y explicó que la 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 11 
 
manifestación en San Salvador de Jujuy, en un principio pacífica, degeneró y que algunos 
participantes atacaron con piedras a las fuerzas policiales tan es así que un personal policial perdió 
la vista de un ojo. El Gobierno informó de que fueron detenidos y alojados en dependencias del 
Servicio Penitenciario de Jujuy 127 personas cuyos nombres detalló el Gobierno en un disquete 
adjunto a dicha carta. El Gobierno informó de que en fecha 5 de octubre de 2002, el juez 
actuante dispuso un sobreseimiento y 105 faltas de mérito, ordenando la libertad de todos los 
detenidos, salvo de uno de ellos que se encontraba cumpliendo condena de ejecución condicional 
por haber violado su libertad condicional. El Gobierno garantizó que durante su detención los 
interesados recibieron la visita de sus representantes legales, familiares y organizaciones de 
derechos humanos. 
 
Observaciones 
 
30. El Relator Especial da las gracias al Gobierno de Argentina por su respuesta. 
 
31. El Relator Especial da las gracias al Gobierno de Argentina por el seguimiento dado a su 
visita a Argentina, y en ese sentido haberle proporcionado información acerca de la evolución 
legislativa en materia de libertad de información. 
 
32. El Relator Especial quisiera agradecer al Gobierno por su respuesta a la nota verbal del 1 
de Julio 2002, enviada de conformidad con el párrafo 20 de resolución 2002/48 en el que la 
Comisión de Derechos Humanos invita a los Estados "  a que presenten al Relator Especial 
observaciones sobre sus programas y políticas relativos al acceso a la información con fines de 
educación y prevención respecto de la infección por el virus de inmunodeficiencia humana (VIH)". 
 

Armenia 
 
Communication sent 
 
33. On 26 July 2002, the Special Rapporteur sent a communication concerning the reported 
award on 2 April 2002 by the National Committee on Television and Radio (NCTR), whose nine 
members are appointed by the President, of the frequency previously attributed to A1+ station, 
launched in 1991 and known for its critical stance towards the Government, to the entertainment 
company Sharm, which has allegedly close ties with the Government. It was reported that under 
the Law on Television and Radio Broadcasting passed in October 2000, all television stations 
were required to reapply for their broadcast frequencies and in February 2002, NCTR 
announced that a public frequency tender would be held in April. On 1 April, the parent company 
of A1+, Meltex, reportedly petitioned the Economic Court to block the tender, citing procedural 
violations. It is reported that the appeal, scheduled for hearing on 16 April, was rejected. A1+ 
station was reportedly forced off the air at midnight on 2 April. 
 
Communications received 
 
34. On 7 January 2002, the Government replied to the Special Rapporteur’s communication 
of 20 August 2001 concerning Vahagn Ghukasian and Rafik Tonoian, and indicated that, with 
respect to the case of Vahagn Ghukasian that he was invited by the Chief Department of Criminal 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 12 
 
Investigations to the Ministry of Internal Affairs in order to discuss the source of the information 
found in the brochure he published on the 27 October 1999 events. The Government indicated 
that Mr. Ghukasian met with the Head of the General Department of Criminal Investigations, 
Hrachia Haroutunian, and his Deputy, Karen Hakobian, who, contrary to Mr. Ghukasian’s 
statement to the Military Procuracy on 30 June 2001 and to the diagnosis of the Yerevan regional 
clinic N.19, was not subjected to violence. On this basis, on 4 September 2001, the assistant to 
the General Prosecutor of Kentron and Nork - Marash communities stated that the criminal case 
of violence against Mr. Ghukasian was tunred down for lack of sufficient evidence, and that Mr. 
Ghukasian was informed of this decision accordingly. 
 
35. In the case of Rafik Tonoian, the Government indicated that on 3 July 1998, the 
Procuracy of Martuni region initiated a criminal case against him on the basis of article 75 of the 
Criminal Code for his refusal to perform military service, and that on 3 September, Mr. Tonoian 
was charged and put in detention as a precautionary measure. The Government further indicated 
that that on 28 August 2000, Mr. Tonoian applied to the Procuracy of the Gegharqounik regions, 
mentioning that he did not want to perform his military service for his religious belief, and on 28 
September, the criminal case was brought before the court, which sentenced Mr. Tonoian to two 
years’ imprisonment on 1 November 2000. The Government concluded that Mr. Tonoian did not 
submit any declaration that he had been subject to beatings by police officers. 
 
36. On 5 November 2002, the Government replied to the Special Rapporteur’s 
communication of 26 July 2002 concerning A1+ station, indicating that the allegation in the 
Special Rapporteur’s communication was inaccurate as the decision of NCTR was in 
compliance with the laws and regulations relating to television and radio broadcasting (i.e. article 
4 of the Law on Television and Radio and article 30 of the Law on the Regulations of NCTR). 
The selection of the best company at the tender for the broadcasting license on the 37th 
frequency previously occupied by the Meltex, was carried out according to article 50 of the Law 
on Television and Radio and paragraph 16 of the 24 January 2002 Decision 4 of NCTR on the 
Adoption of the Rules for Tenders for the Television and Radio Broadcasting Licenses. Three 
companies participated in the tender for the broadcasting license on the 37th frequency, which 
was awarded to the company Sharm on the basis of the comparison of the packages presented 
at the tender by the participating companies. On 2 April 2002, NCTR informed the Ministry of 
Transport and Communication of the results of the tender, which requested Meltex to discontinue 
the radio relay transmission. As the request was not complied with, the A1+ station was shut off 
the air on 3 April, as required by the law. In parallel, on 1 April, Meltex appealed to the Court of 
Economic Arbitration to annul the results of the tender for procedural violations relating to the 
announcement of the tender. The appeal was rejected by the Court on 26 April as having no 
bearing on the actual results of the tender. The Government also indicated that the claim that 
Sharm Company has “close ties with the Government” is without substance and is not supported 
by facts.  Furthermore, the Government underlined that being critical of the Government had no 
bearing on the result of the tender, which reflects the proposals made by the participants and the 
quality and merits of those proposals. As a result of the tender, A1+ station lost the right to 
broadcast only in the capital Yerevan, and could regain it by participating in another tender. 
Additionally, A1+ station continues to broadcast in the regions of Armenia through Hamaspyur 
network and to operate as a media outlet by broadcasting through electronic media. Shortly after  



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 13 
 
the tender results were announced, the Public Television of Armenia proposed a daily, free 
allocation of broadcasting time to the news section of A1+ to enable it to continue to be available 
to the general public, but the latter refused to accept the offer. Additionally, A1+ could rent 
hours for broadcasting from any other television station that currently operates, as other television 
companies not holding licenses for frequencies do. 
 
Observations  
 
37. The Special Rapporteur thanks the Government of Armenia for its replies and willingness 
to cooperate with his mandate. 
 

Azerbaijan 
 
Communication sent 
 
38. On 10 May 2002, the Special Rapporteur sent a joint urgent appeal with the Chairman-
Rapporteur of the Working Group on Arbitrary Detention concerning the reported harassment, 
arrest and detention of members of the opposition who have engaged in holding protests against 
the Government. According to the information received, an attempt by the Musavat Party to hold 
a demonstration in Sumgait on 21 April 2002 calling for the resignation of President Aliev was 
violently prevented by the police, and 11 members of the Party were reportedly arrested and 
sentenced to different periods of detention. Zahir Beydulla, a member of Musavat was 
reportedly arrested the same week for participating in a protest and was subjected to torture 
during his detention at the police station. It was also reported that on 22 April, two activists from 
the Azerbaijan Democratic Party (ADP) and former members of parliament, Zamina 
Dunyamaliyeva and Solmaz Alasgerova, who participated in a 20 April demonstration 
criticizing the Government in Baku, were forcibly arrested by the police and taken to the 18th 
Police Station of the Narimanov District Police Administration, charged with "hooliganism" and 
transferred to the Narimanov district court where, in a closed trial that lasted several hours, Judge 
Basirat Akhundova sentenced them to six days of administrative detention. It was further reported 
that on 24 April, Faina Kungurova, a member of ADP, was arrested by the Sabayil police and 
taken to the Sabayil district court where Judge Alim Namazov sentenced her to 10 days in 
detention. It was alleged that the following day, the Chief of Sabayil District Police Directorate, 
Nazim Nagiyev, attempted to discredit Ms. Kungurova by claiming on television that she was 
Armenian, saying that it was a person “whose origin is related to the enemy nation" and unworthy 
of protection. Also on 24 April, the police reportedly carried out several arrests in order to 
prevent the 27 April opposition demonstration. On 26 April 2002, at least two activists of the 
Movement of United Opposition were reportedly arrested in Ganja. Eldaniz Namozov, a 
volunteer in the Human Rights Center of Azerbaijan and former member of the Popular Front 
of Azerbaijan, was reportedly also arrested in Ganja, taken to the Kapaz District Police 
Directorate and sentenced to five days in detention, without having access to a lawyer.  
 
Communication received 
 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 14 
 

39. On 18 December 2001, the Government replied to the Special Rapporteur’s 
communication of 20 September 2001, concerning the reported attacks on at least 120 persons 
by policemen in Baku on 19 and 20 April 2001, including Suleyman Mamedov, Amrali 
Babayev, Gulhar Pashaeva, Anvar Guliev and Vajif Hadjibeyli.  

40. The Government indicated that on 18 November 2000, in breach of public order, a group 
of individuals organized activities disrupting public order, deliberately damaged and destroyed 
property and resisted authority, using force. During the investigation of the criminal case opened in 
connection with these events, it was established that Anvar Djabril ogly Guliev, Tekhran Samir 
ogly Lyatifov, Ismail Alekper ogly Sadykhly, Farzali Ashraf ogly Gasymov, Sadyg Vagif ogly 
Samedov, Elhan Mamed ogly Gulamov and other inhabitants of the Shehi area, who had 
previously contrived a secret conspiracy, decided to organize some activities intended to disrupt 
public order and recruited several individuals to join them in this criminal undertaking. They were 
charged under various articles of the Criminal Code and remanded in custody.  

41. The Government indicated that Gulhar Pashaeva was taken to the police station in Shehi 
on 18 November 2000 for disrupting public order during the events in that city and for failing to 
comply with the legitimate requests of the authorities, and was fined 110,000 manat on 20 
November 2000 by the Shehi City Court. On 18 December 2000, Ms. Pashaeva reported to the 
procurator’s office in Shehi that members of the Shehi municipal police force had used violence 
against her. Her statement was looked into by the procurator’s office and a forensic examination 
was conducted, which found no signs of injury to her body. As the allegations were not 
corroborated, no criminal proceedings were instituted. 

42. With regard to the case of Anvar Guliev, the Govenrment indicated that he was taken to 
Shehi police station on 19 November 2000 for a serious breach of public order and failure to 
comply with the legitimate requests of the authorities. Criminal proceedings were instituted against 
him and he was sentenced to four years’ deprivation of liberty. Guliev was not shown to have 
been beaten by members of the police force while the investigation was in progress or while he 
was being held at the police station. 

43. The Government also mentioned that during the examination of reports that members of 
the police force had subjected Vajif Hadjibeyli to physical and mental violence, it was established 
that in April 2000 the Democratic Congress Party, which encompasses several opposition 
parties, applied to the Baky City Executive for permission to hold a rally on Fizuli Square on 29 
April 2000. The Executive did not think the Fizuli Square was a suitable venue for a mass rally 
and recommended that the rally be held in the Motodrom stadium, but on 20 April, the 
Democratic Congress Party staged an unauthorized rally. During the standoff, 42 police officers 
were injured to varying degrees, 11 of the individuals most actively disrupting public order were 
detained, among them Vajif Hadjibeyli, and criminal proceedings were brought against them. A 
forensic examination established that Hadjibeyli had suffered slight bodily injuries. The pre-trial 
investigation did not, however, establish that the injury had been inflicted by a member of any law 
enforcement agency.  

44. The Government further indicated that an investigation failed to corroborate reports that 
the editor-in-chief of Khurriyat, Suleyman Mamedov, was beaten by the deputy head of the main 
Baky police department during an unauthorized rally organized by the Azerbaijan Democratic 
Party on 19 and 20 April 2001, or that the chairman of that party’s Nakhichevan department, 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 15 
 
Amrali Babaev, was beaten during the unauthorized rally that the party staged in Nakhichevan on 
30 April 2001. 
 
Observations  
 
45. The Special Rapporteur thanks the Government of Azerbaijan for its replies and 
willingness to cooperate with his mandate. He, however, awaits a further reply to his 
communication of 10 May 2002. 
 

Bahrain 
 
Communications sent 
 
46. On 26 July 2002, the Special Rapporteur sent a communication regarding the case of 
reporters from the Qatar-based satellite channel Al-Jazeera, who were reportedly barred from 
covering the municipal elections in Bahrain on 9 May 2002. On 10 May 2002, the Minister of 
Information reportedly told journalists that the Qatar-based satellite station was a medium for 
Zionist infiltration in the Gulf region, and was said to have added that Bahrain would never deal 
with Al-Jazeera. 
 
47. On the same date, the Special Rapporteur sent a communication concerning reports that 
the Government blocked five web sites in July 2002, including the London-based Bahrain 
freedom movement’s www.vob.org, the site www.bahrainonline.org, the online newspaper Al-
Manama (www.al-manama.net), and the site of Islamic fundamentalist Abdel Wahab Hussein. 
The Information Minister reportedly justified the censorship saying that the Internet sites have 
become forums for the dissemination of dubious information, rumours and lies. The Minister 
apparently said he would consider lifting the restrictions if the content of the sites was changed. 
 
Communications received 
 
48. In reply to the first communication, the Government replied in a letter dated 7 October 
2002 that it is concerned about the impartiality and objectivity of the Al-Jazeera network’s 
reporting on the Kingdom of Bahrain. The Government also noted that the network does not have 
either a correspondent or an office in Bahrain, and its correspondents have been found in the past 
to have violated provisions of the law, notably concerning entry into Bahrain. However, the 
Government underlined that no attempt has been made to prevent Al-Jazeera from broadcasting 
to Bahrain and that any person with the appropriate equipment can receive its transmissions. 
 
49. Concerning the second communication, the Government replied in the same letter that the 
blocking of web sites is done in rare cases where such sites are found to undermine the moral, 
cultural or social values of the country or the laws, by for example inciting hatred or social unrest 
(under arts. 19 (3) and 20 of the International Covenant on Civil and Political Rights). The 
Government indicated that the sites mentioned in the Special Rapporteur’s communication fall in 
the latter category and were aimed at undermining the democratic process in the country. On this 
basis, the cases brought to the courts by the owners of these web sites have been dismissed on 
the basis that they are violating the publications laws. 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 16 
 
 
Observations  
 
50. The Special Rapporteur thanks the Government of Bahrain for its response. 
 

Bangladesh 
 
Communications sent 
 
51. On 4 March 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal jointly with the Special 
Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions, concerning two journalists, A. K. 
M. Musharraf Hussain and Abu Sawood Masud, who reportedly received death threats on 
27 February 2002. According to information received, A. K. M. Musharraf Hussain, the 
Jamalpur district correspondent for the daily Ittefaq, had reportedly received a death threat from 
members of the ruling Bangladesh Nationalist Party (BNP) after publishing two news items about 
the activities of Milon Ansari and Ajmeri Alam Sohan, both active members of the BNP. Abu 
Sawood Masud, staff reporter for the daily Manav Zamin, allegedly received a phone call during 
which he was threatened with death and warned not to report any further on a murder case he had 
been investigating. The Special Rapporteur indicated that he received reports that the secretary-
general of the Chittagong branch of BNP, Dastagir Chowdhury, had warned journalists to stop 
“misreporting” on his party and its members. 
 
52. On 26 March 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal, jointly with the 
Special Rapporteur on the question of torture and the Chairman-Rapporteur of the Working 
Group on arbitrary detention, concerning Mr. Bahauddin Nasim, special assistant to Sheikh 
Hasina, the leader of the opposition in Parliament and President of the Awami League, who was 
reportedly detained at Dhaka International Airport on 28 February 2002 while waiting to take a 
flight to the United States in order to receive a treatment for a heart condition. According to 
information received, Mr. Nasim was charged the same day for “tarnishing the image of the 
country abroad”, as he apparently was in possession of books and CDs containing images of 
torture against minorities in Bangladesh. It is also reported that on 20 June 2001, Mr. Nasim was 
charged for involvement in "terrorist attacks", apparently referring to an incident in 1996 of 
gunshots to the motorcade of the then Prime Minister Khaleda Zia. On 1 March 2002, it is 
reported that a magistrate extended Mr. Nasim’s detention for an additional 10 days (five days 
for each case) before presenting him before the Metropolitan Magistrate's Court. On the same 
date, he was  reportedly blindfolded and transferred to the Dhaka Cantonment, where he was 
interrogated by the Bangladesh Army Defense Force Intelligence's (DGFI) Joint Interrogation 
Team, which was allegedly attempting to force him to give evidence of ex-Prime Minister Sheikh 
Hasina’s personal implication in bomb incidents during her regime. Mr. Nasim was reportedly 
blindfolded for six consecutive days at the Dhaka Cantonment and detained in a dirty cell with no 
bed; he was allegedly tortured during his detention. According to the information received, Mr. 
Nasim's wife, Dr. Sultana Shamina Chowdhury, filed a writ petition on 10 March 2002, following 
which a Bench of the High Court Division of the Bangladesh Supreme Court ordered the 
authorities to arrange for medical treatment to be provided to Mr. Nasim by the medical college 
hospital in Dhaka.  
 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 17 
 
53. The court also reportedly ruled that Mr. Nasim's wife, his brother Yemen and two 
lawyers should be allowed to meet with him. Despite the court's decision, Dr. Sultana Shamina 
Chowdhury and Nasim's brother were reportedly denied the right to visit Mr. Nasim until 13 
March, and then under the surveillance of several officials. During her visit, Dr. Shamina 
Chowdhury reportedly noticed that Mr. Nasim had bruises on his face and wrists and could 
hardly walk, stand or even sit down. Mr. Nasim reportedly confirmed that he had been beaten, 
but he was not able to speak freely or to show his wife injuries sustained to his genitals, for which 
he has allegedly not received the medical treatment that was required by the court. 
 
54. On 27 March 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal, jointly with the Special 
Rapporteur on the question of torture and the Chairman-Rapporteur of the Working Group on 
arbitrary detention, regarding Dr Mohiuddin Alamgir, who was reportedly arrested at Dhaka 
Zia International Airport on 15 March 2002 for investigation of allegations that he had instigated 
government officials and employees to join a rally against the then BNP government of Begum 
Khaleda Zia, in early 1996. The Special Rapporteurs indicated that it was brought to their 
attention that the current BNP Government had started disciplinary proceedings against more than 
180 civil servants who joined the rally. They also indicated that, according to the information 
received, Dr.  Alamgir was brought to court on 24 March 2002 following an application made on 
his behalf for the police to produce him before the court. He reportedly testified that while he was 
in police custody three masked men had beaten him with lathi (bamboo sticks) and glass bottles 
filled with water, and that he was beaten severely on his buttocks, feet and other muscular parts of 
his body, and was not allowed his medicine for diabetes. He reportedly asked the magistrate to 
record his statement, but the magistrate simply noted that he had been tortured and did not order 
an investigation.  
 
55. On 25 April 2002, the Special Rapporteur sent another communication, jointly with the 
Special Rapporteur on the question of torture and the Chairman-Rapporteur of the Working 
Group on arbitrary detention, concerning Bahauddin Nasim and Dr Mohiuddin Alamgir. The 
Special Rapporteurs indicated that Mr. Nasim was reportedly in ill-health due to torture to which 
he was allegedly subjected in detention and he required urgent examination by a medical board. 
The High Court reportedly ordered the police on 3 April to disclose where, and under what legal 
authority, they had held Bahauddin Nasim for seven days on remand and in their custody, in 
order "to ascertain whether the accused was subjected to any torture as alleged". According to 
the information received, the High Court also ordered that a new medical board should be set up 
to examine him, as there were grounds to believe that a previous medical board may not have 
recorded or disclosed the details of the alleged torture to the court. On 8 April 2002 a "stay 
order" was reportedly issued by the Appellate Division of the Supreme Court following an appeal 
by the Attorney-General on behalf of the Government, preventing the High Court from carrying 
out its directive. The Special Rapporteurs also indicated that Dr. Mohiuddin Alamgir, a diabetic, 
was also reportedly denied medical attention and was the target of an attempted attack by a man 
armed with a knife in his cell at Dhaka Central Jail on 14 April 2002. On 24 March, Dr Alamgir 
had allegedly testified before the High Court that he had been tortured, but the authorities had 
reportedly failed to investigate his allegation, or to provide him with adequate medical care. 
 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 18 
 
56. On 30 April 2002, the Special Rapporteur sent a communication to the Government 
concerning information he received that a new bill on “The Jatiya Sangsad (Special Privileges and 
Powers) Act 2002” had been introduced in Parliament, and indicating that a certain number of 
concerns had been brought to his attention about some provisions of the proposed law, which 
seem to be in contradiction with international standards ratified by Bangladesh. In particular, it is 
reported that certain provisions of the draft bill introduce restrictions on the media publishing 
reports about certain matters of Parliament and make defamatory comments in the House or in the 
meeting of a parliamentary committee about the president, speaker, Supreme Court judges and 
parliamentarians a punishable criminal offence; that the proposed law classifies anyone other than 
politicians and parliament officials as “strangers” in the House and bars them from reporting on 
sensitive parliamentary issues; that it empowers the speaker to issue arrest warrants and even 
order arrest without a warrant; and that article 36 of the proposed act provides that a person, 
organization or head of the organization violating a provision of the law would face jail terms 
varying from two to seven years or a fine ranging between Tk 1,000 and 5,000, or both. 
 
57. On 17 May 2002, the Special Rapporteur sent a communication regarding recurrent 
reports of attacks and death threats against journalists by supporters of the ruling coalition of the 
Bangladesh Nationalist Party (BNP) and the fundamentalist party Jamaat-e-Islam, according to 
which since October 2001, more than 80 journalists and photographers were attacked and 
threatened. For instance, on 2 May 2002, six daily newspaper journalists - Delwar Hossain 
(Dainik Purbanchal), Sheikh Ahsanul Karim (Dainik Manab Zamin), Rezaul Karim 
(Dainik Ittefaq), Babul Sardar (Dainik Janakantha), S.M. Tajjudin (Dainik Prabartan) and 
Azadul (Dainik Runner), reportedly received death threats from Sheikh Wahiduzzaman Dipu, 
secretary of the local BNP branch in the southwestern town of Bagerhat. H is also reported to 
have threatened to blow up the offices of one of the newspapers, Dainik Purbanchal, and some 
of his men allegedly went to the journalists' homes with guns and frightened their families. All the 
journalists reportedly made formal complaints. In another instance, it was reported that on 30 
April 2002, Jahangir Alam Akash, a correspondent in Rajshahi for the daily paper Dainik 
Sangbad, was attacked and stoned by BNP activists on his way to a nearby village to cover the 
visit of a human rights group investigating repression by BNP supporters in the region. He was 
allegedly injured, but managed to escape and return to town, where the police reportedly refused 
to receive his formal complaint. The journalist had previously written articles about BNP 
repression of the region's minority Hindus. Then, it was reported that on 20 April 2002, Neaz 
Mohammad Khan Bitu, a correspondent in Brahmanbaria for Dainik Dinkal  was attacked by 
members of the BNP's student arm, Jatiyatabadi Chattra Dal (JCD), after the paper had published 
an article that angered the local BNP secretary-general, Haji Syed Emran Reza.  When Mr. Bitu 
went to lodge a complaint with the police, he was asked to write it down, but this was reportedly 
not accepted and the officer phoned Mr. Reza. It is reported that that evening, armed men sent by 
Mr. Reza broke into the offices of the daily Dainik Projabandhu, dragged the journalist outside 
and kicked, beat and stabbed him. He was left for dead and taken to hospital. Police reportedly 
arrested several suspects over the next few days, but Mr. Reza was not among them.  
 
58. On 30 May 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal concerning Matiur 
Rahman Chowdhury, editor-in-chief of the daily newspaper Dainik Manabzamin, and former 
President Hussain Mohammad Ershad, who were reportedly found guilty of contempt by the 
High Court on 20 May 2002. According to the information received, the court's two judges said 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 19 
 
Mr. Chowdhury was guilty of contempt for publishing a secret conversation between Mr. Ershad 
and Justice Mohammad Latifur Rahman, in which Mr. Ershad had tried to get a favourable verdict 
in a case in which he was involved. The court reportedly criticized the sensational media coverage 
of a scandal involving senior judge Latifur Rahman, who resigned after the conversation appeared 
in Dainik Manabzamin and three other newspapers. Mr. Chowdhury and Mr. Ershad were 
reportedly sentenced, respectively, to one month and six months in prison. It is reported that, in 
addition to his jail sentence, Mr. Chowdhury was fined Tk 2,000 (roughly US$ 35), while his 
wife, Mahbuba Chowdhury, the newspaper's publisher, was also fined Tk 2,000. It is reported 
that the three defendants have appealed the verdicts, so the sentences have not yet been applied. 
 
59. On 26 July 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal concerning the reported 
threat from the Government to prosecute the independent daily newspaper Janakantha for 
sedition, in an attempt to force it to reveal its sources for two articles about corruption in police 
appointments. According to information received, after the article appeared on 8 July 2002, the 
Interior Ministry sent the newspaper a letter accusing it of trying to demoralize the police and 
giving it two days to supply the names of the sources for the story. Four days after the ultimatum 
expired, the ministry reportedly repeated its demand in another letter. A third letter, dated 21 July, 
reportedly threatened the newspaper with prosecution under Articles 131 and 132 of the Criminal 
Code, which include provisions for heavy punishment for the crime of "sedition", and accused the 
newspaper of having tried again to demoralize the police by publishing another article about the 
purge of 36 police officers, because they were veterans of the 1971 war of independence. 
 
60. On the same date, the Special Rapporteur sent a letter of allegation concerning the 
reported ban of the 4 April 2002 issue of the Hong Kong-based weekly Far Eastern Economic 
Review, for a cover story titled “Bangladesh: Cocoon of Terror” which described Bangladesh as 
besieged by Islamic fundamentalism, religious intolerance, militant Muslim groups with links to 
international terrorist groups, Islamic schools churning out radical students, middle-class apathy, 
poverty and lawlessness. The Information Ministry reportedly called the article a malicious report 
that would create hatred and division among the people of Bangladesh. The publication, sale, 
reprinting, and preservation of the magazine was allegedly declared to be illegal by the Ministry 
and the 4 April issue was apparently not available on newsstands in the country. 
 
61. Another case in the same letter of allegation concerned the newspaper The Daily, whose 
licence was allegedly cancelled on 4 July 2002 by the Deputy Commissioner, after The Daily was 
said to have listed in its 26 March issue the name of the country’s President as Justice 
Shahabuddin Ahmed, instead of Prof. A.Q.M. Badruddoza Chowdhury, and that of the Prime 
Minister as Sheikh Hasina, instead of Khaleda Zia. The Deputy Commissioner’s office allegedly 
served two notices to the newspaper editor, on 27 March and 24 June 2002, explaining that The 
Daily’s licence was to be cancelled due to the incorrect printing of the names of the President and 
the Prime Minister and to the fact that the newspaper was reportedly not regularly distributed to 
the Deputy Commissioner’s office. Hanif Ali Sheikh, the editor and the publisher of The Daily, 
apparently said that the error was unintentional and apologized twice the following day and 
allegedly dismissed the persons responsible of the error. 
 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 20 
 
62. The third case reported in the same letter concerned A.Q.M. Shakavat Hossain of 
Dainik Banglabazar Patrika, Halim Mohammad of Ajker Kagoj and Mumtaz Uddin of 
Dainik Matribhumi, who were allegedly assaulted on 29 May 2002 by three traffic policemen 
when they caught the officers in the act of receiving a bribe from a driver, after which they were 
reportedly admitted to a clinic in Dhaka to be treated for their injuries. 
 
63. On 24 October 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal, jointly with the 
Special Rapporteur on the question of torture, concerning Saber Hossain Chowdhury, Political 
Secretary to Sheikh Hasina, the leader of the Awami League; Mr. Chowdhury who was 
reportedly detained on 20 October 2002 at Dhaka airport as he and his wife were boarding a 
flight to London. Their luggage, including three suitcases, a handbag and a laptop, were allegedly 
confiscated by the army. The next day, at about 3 a.m., Sheikh Fazlul Karim Selim, Member of 
Parliament and former Health Minister, was reportedly arrested by the army at his residence in 
Dhaka. It is reported that both men were arrested under section 54 of the Code of Criminal 
Procedure, which allows the police to detain people without a warrant for arrest. The men were 
allegedly held incommunicado in an undisclosed location until the evening of 21 October when 
they were produced before a court in Dhaka. It is reported that they were then sent to police 
custody for further interrogation and have not since been allowed to see a lawyer or their families. 
 
64. On 27 November 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal jointly with the 
Chairman-Rapporteur of the Working Group on Arbitrary Detention concerning the reported 
arrest on 25 November 2002 of a four-member television crew, present in Bangladesh to prepare 
a programme about the political and religious situation in the country. According to information 
received, Zaiba Malik (journalist) and Bruno Sorrentino (cameraman) of the British TV 
company Channel 4, along with their interpreter Pricila Raj and driver Mujib, were arrested by 
police as they were about to cross the eastern border into India near Benapole. They were taken 
to Dhaka for interrogation on suspicion of subversive activities. 
 
65. It was alleged that their arrest came after an intimidation campaign by state security police 
against the journalists and their two assistants. At the time the appeal was sent, it was not known 
whether they were still detained, and whether charges had been brought against them. It was also 
alleged that Saleem Samad, another journalist, was being sought by the police as he helped the 
Channel 4 team, that his home was being watched by state security agents, his family harassed and 
his phone cut off.  Reports also indicate that directors of the Bangladesh Centre for Development, 
Journalism and Communication (BCDJC) have been also under surveillance and threatened for 
helping the foreign journalists. 
 
66. On 2 December 2002, the Special Rapporteur sent another urgent appeal concerning the 
reported arrest on 29 November 2002 at 3 a.m. of journalist and Reporters Without Borders  
correspondent Saleem Samad for having assisted two journalists working for British television's 
Channel 4, Zaiba Malik and Bruno Sorrentino. It is reported that there has been no news of Mr. 
Samad since his arrest by plainclothes police at the Dhaka home of a friend, but he is believed to 
be detained in one of the buildings of the Detective Branch in Dhaka. It is further reported that 
Sumi Khan, a correspondent for the weekly Shaptahik 2000 in the southeastern city of  



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 21 
 
Chittagong, was detained by police on 28 November for having met with the Channel 4 
journalists. 
 
67. On 24 December 2002, the Special Rapporteur sent, jointly with the Special Rapporteur 
on the question of torture and the Chairman-Rapporteur of the Working Group on Arbitrary 
Detention, an urgent appeal concerning Muntasir Mamun and Shahriar Kabir, two journalists 
and human rights defenders, who were reportedly arrested on 8 December. While the authorities 
have allegedly not disclosed the reason for their arrests, it is reported that it is linked to the police 
investigation of the journalists Zaiba Malik, Bruno Sorrentino and Saleem Samad. According to 
information received, Mr. Kabir and Mamun were detained at the Dhaka Central Prison since 11 
December, and Shahriar Kabir allegedly had a heart attack during his interrogation at the police 
station during the night of 10 to 11 December. 
 
Communications received 
 
68. On 20 March 2002, the Government of Bangladesh sent a reply to the Special 
Rapporteur’s communication dated 30 November 2001, sent jointly with the Chairman-
Rapporteur of the Working Group on Arbitrary Detention, concerning Shahriar Kabir, indicating 
that Mr. Kabir was arrested on 22 November 2001 on his return from Calcutta in India, under 
section 54 of the Code of Criminal Procedure under extraordinary circumstances. In the aftermath 
of the 1 October 2001 elections which saw the victory of a four-party coalition led by the 
Bangladesh Nationalist Party, there have been attempts by criminal elements and defeated political 
groups to stir up violence and create insecurity of members of minority groups. Mr. Kabir was 
found to be acting in this manner, and incriminating evidence was found confirming that during his 
stay in Calcutta he was engaged in such activities. Mr. Kabir was not denied his right to seek 
justice and to defend himself and he was not constrained in having recourse to all legal 
opportunities open to him for this purpose. The High Court Division of the Supreme Court 
observed that Mr. Kabir’s arrest “under section 54 of the Code of Criminal Procedure was not 
illegal” in view of the powers given to the police under this particular section and that the “conduct 
of the authority cannot be considered to hold that the initial order of detention was mala fide”. Mr. 
Kabir was released on bail and has full freedom to consult his lawyer. 
 
69. On 18 April 2002, the Government sent a letter replying to the Special Rapporteur’s joint 
communication with the Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions 
dated 4 March 2002 concerning A.K.M. Musharraf Hussain and Abu Sawood Masud. The 
Government indicated that Mr. Musharraf Hussain received threats from one Palash on 27 
February 2002, following the publication of two reports in the Daily Ittefaq, for which he made a 
general diary with the local police station but did not lodge a formal case. The matter was 
amicably settled the day after at the initiative of elders and eminent members of the local 
community. As the second case is concerned, the Gabtoli district in Bogra has not been able to 
trace any journalist by the name of Abu Sawood Masud, so the case seems to be baseless. 
 
70. By letters dated 24 May, 2 July and 28 November 2002, the Government replied to the 
communication, sent jointly by the Special Rapporteur, the Special Rapporteur on torture and the 
Chairman-Rapporteur of the Working Group on Arbitrary Detention on 27 March 2002, 
concerning Dr. Mohiuddin Alamgir, and indicated that he had been arrested on 15 March 2002 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 22 
 
and sent to the Dhaka Central Jail on 22 March, where he was placed under 30 day detention. 
Dr. Alamgir had been held in police remand for four days as granted by the court. Various cases 
had been brought against him, including a case of sedition of 8 April 2002 for allegedly instigating 
government employees to join an anti-Government rally to topple the Government in early 1996, a 
case dated 20 September 2001 for abetting attempted murder, for being physically present at the 
place of occurrence, and for four embezzlement cases. Several other government officials were 
also charged with anti-State activities in the same series of incidents. Dr. Alamgir was not 
subjected to any ill-treatment. The doctors of the jail hospital carried out regular check-ups, and 
he was allowed to meet regularly with his lawyers and family members. He was released on bail 
on 18 September 2002 and his case will follow the due process of law. 
 
71. By letter dated 28 May 2002, the Government responded to the communications sent 
jointly by the Special Rapporteur, the Special Rapporteur on torture and the Chairman-
Rapporteur of the Working Group on arbitrary detention on 26 March and 25 April 2002, and 
indicated that Mr. Nasim had been taken into custody at Zia International airport on 28 February 
2002, after US$ 6’600 had been found on him and a number of booklets damaging to state 
interests. Two cases were lodged against him. He was produced before the court the following 
day and held in police custody for five days. Thereafter he was taken to the Dhaka central jail. On 
23 March 2002, he was produced before the Metropolitan Session Judge Court, where he raised 
allegations of torture. Physicians at the Dhaka central jail had examined hi m earlier and had found 
no evidence of torture or illness. In jail, he was provided with medical assistance, including 
medication, and was allowed to meet regularly with his lawyers and family members. 
 
72. By letter dated 28 November 2002, the Government replied to the Special Rapporteur’s 
joint communication with the Special Rapporteur on torture dated 24 October 2002, and 
indicated that Mr. Chowdhury was released on bail on 20 November 2002. The cases brought 
against him were under investigation at the time the Government transmitted this response. The 
Government further assured the Special Rapporteur that the alleged victim has access to legal 
recourse, which he was exercising. 
 
73. By letter dated 29 November 2002, the Government reported that Sheikh Fazlul Karim 
Selim was released on bail on 28 November 2002. The cases brought against him were under 
investigation at the time the Government transmitted this response. The Government further 
assured the Special Rapporteur that the alleged victim has access to legal recourse, which he was 
exercising. 
 
74. On 29 November 2002, the Government replied to the Special Rapporteur’s joint 
communication with the Chairman-Rapporteur of the Working Group on Arbitrary Detention 
dated 27 November 2002, concerning Zaiba Malik, Bruno Sorrentino, Priscila Raj and 
Mujib. It is reported that Ms. Malik and Mr. Sorrentino had applied for a visa in their capacity as 
journalists at the Bangladesh High Commission in London, and while their requests were being 
processed, they travelled to Rome and applied for a tourist visa at the Bangladesh Embassy there, 
where they indicated they were, respectively, an English teacher and an architect. They arrived in 
Bangladesh on 6 November 2002, where they travelled extensively and were helped with Selim 
Samad, representative of  Reporters Without Borders in the country. They were arrested on 25 
November 2002 by the Bangladesh Police from the Bangladesh-Indian border checkpoint, 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 23 
 
Benapol, as they were about to cross to India, for violating the immigration law of the country and 
for submitting false information in obtaining their visa. At the time of arrest, the police found in their 
possession video cameras, a microphone, videotapes and incriminating documents that revealed 
their activities in Bangladesh. 
 
Observations  
 
75. The Special Rapporteur thanks the Government of Bangladesh for its replies and its 
willingness to cooperate with the mandate. However, he awaits further responses to his 
communications dated 26 March, 25 and 30 April, 17 and 30 May, 26 July, and 2 and 24 
December 2002. 
 

Belarus 
 
Communications sent 
 
76. On 11 April 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal concerning Nikola 
Markevitch and Paval Mazheika, respectively, editor-in-chief and reporter at the weekly 
Pahonya in Hrodno, who were reportedly accused of libelling President Lukashenko under article 
367 of the Criminal Code in three articles published in the 4 September 2001 edition of Pahonya 
criticizing the President ahead of the 9 September 2001 presidential election. It was reported that 
they face up to five years in prison if convicted, but that their trial, which was due to begin on 9 
April in the Leninsky District Court in Hrodno, was indefinitely postponed due to the judge's 
illness. 
 
77. On 1 July 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal concerning Viktar 
Ivashkevich, editor-in-chief of the Rabochy newspaper, who was reportedly charged on 20 
June 2002 by the Prosecutor's office with criminally defaming President Lukashenko, on the basis 
of an article published in the August 2001 issue of Rabochy, entitled "A thief belongs to prison", 
accusing President Lukashenko and his administration of corruption. It was reported that, if 
convicted, Mr. Ivashkevich could face up to five years in prison. 
 
78. On 26 July 2002, the Special Rapporteur sent a communication to the Government of 
Belarus concerning the following cases: 

a)  It was reported that during a peaceful unauthorized demonstration organized on 14 
February 2002 to protest against the Government, around 30 protestors, 16 of whom were 
reportedly minors, were arrested and taken into detention in Minsk. It was reported that 
while nearly all the minor demonstrators were released shortly after being taken to     
various police stations, a number of the other protestors were held overnight by the     
police. It was alleged that an officer at the Sovetsky Department of Internal Affairs 
handcuffed Dmitry Dashkevich to a radiator, hit him, and threatened and abused him 
verbally. It is reported that in the days following the demonstration, a number of the 
detainees received official court warnings or fines. The leader of the youth wing of the 
Belarusian Popular Front, Pavel Severinets, reportedly received the highest fine, the 
equivalent of US$1800, while other detainees received fines of US$125 to $250. It was 
also reported that on 20 February 2002, the Sovetsky District Court sentenced one 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 24 
 

protestor, 18-year-old Vasily Parfiankov, to 10 days' imprisonment under article 167, 
paragraph 1, of the Code of Administrative Infringements for having participated in two 
unauthorized protest actions in the course of one year; 
b)  It was reported that on the evening of 15 March 2002, the leader of the Social 
Democratic Party, Nikolai Statkevich, was detained by police officers for his role in 
organizing an unauthorized demonstration in Minsk the same day to mark the adoption of 
the Constitution on 15 March 1994. It was reported that police officers visited officials of 
the Social Democratic Party late in the evening on 15 March and ordered Nikolai 
Statkevich to accompany them to the Sovetsky Department of Internal Affairs, where he 
was reportedly charged under article 167, paragraph 3, of the Code of Administrative 
Infringements with organizing an unauthorized protest action, and held at the Okrestina 
police detention centre in Minsk until 18 March, when the Sovetsky District Court in 
Minsk sentenced him to 10 days' imprisonment; 
c)  It was also reported that on 24 March 2002, between 50 and 60 people were 
arrested in Minsk during the unauthorized Freedom Day demonstration, allegedly 
organized to coincide with the anniversary of the creation of the first Republic of Belarus in 
1918 and to protest against President Alyaksandr Lukashenka, and that five of the 
detainees were later sentenced to periods of imprisonment of between 10 and 15 days. It 
was reported that among those detained were members of the opposition, including the 
deputy of the dissolved Belarusian parliament, Ludmila Gryaznova, the Deputy 
Chairman of the Belarusian Popular Front, Vyacheslav Sivchik, the leader of the 
Belarusian Popular Front's Youth Front, Pavel Severinets, human rights activist and 
journalist, Valery Schukin, and Dmitry Bondarenko from the human rights and pro-
democracy initiative Charter-97. According to reports, approximately 25 of the 50 to 60 
people detained were held overnight and in the following days, approximately 40 of the 
people detained during the demonstration were ordered to appear before the city's courts 
where they received fines or official court warnings, and five were sentenced to periods of 
imprisonment, including Vyacheslav Sivchik, Pavel Severinets, Timofey Dranchuk, 
Viktor Daskevich and Viktor Kaveshnikov, under the Administrative Offences Code; 
d)  It was reported that on 29 March 2002, the Ministry of Justice issued a “written 
warning” to a Minsk-based newspaper, Narodnaya Volya, for “spreading baseless 
allegations about the President of the Republic of Belarus” in a 20 March article entitled 
“The Big Wash” about the corruption of the President. It was reported that the Ministry of 
Justice wrote that “not only does the article misinform Belarusian citizens, it also insults the 
honour and dignity of the President”, declared the article a violation of the Press Law and 
warned the newspaper that it would be closed down in case of a new violation; 
e)  It was also reported that on 3 April 2002, Judge Tatsyana Paulyuchuk fined worker 
Leanid Achapouski nearly 16 times his monthly wage for taking part in the 24 March 
2002 demonstration to commemorate Freedom Day; 
f)  It was reported that during a peaceful protest against the trial of Nikolai Markevich 
and Pavel Mozheiko, organized by a group of journalists on 5 April 2002 in Grodno, 
police officers arrested thirteen journalists and detained them on the grounds that the 
picket had not been sanctioned by the city authorities. The detained journalists allegedly 
included several Pagonia staff members, a small number of freelance journalists and 
journalists from the independent newspapers Barcnews, Belarusky Chas, Birza 
Infarmacyji, Dien, Glos znad Niemna, Nasha Niva and Navinki and a journalist 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 25 
 

associated with Radio Racyja. It was further reported that the detained journalists were 
brought before the Leninsky District Court in Grodno later the same day, and that six of 
them were sentenced to the following periods of imprisonment: Stas Pachobyt and 
Andrey Pisalnik to 10-day imprisonment; Andrey Meleshko to 8-day imprisonment; 
Alyaksandr Dvorestkov to 4-day imprisonment; and Dmitry Egorov and Vitaut 
Rudnik to 3-day imprisonment; 
g)  On 19 April 2002, a protest march in Minsk called “You Cannot Live Like This!”,  
organized in response to violations of human rights in Belarus, was reportedly violently 
dispersed by special police forces with more than 100 participants reportedly arrested 
and taken to the police station, among whom several organizers of the demonstration - 
Yury Khashchavatsky, Nikolai Khalesin, Valery Shchukin, Dmitry Bondarenka 
and Aleh Zhlutko. Information received indicated that all the detainees were kept in a 
pre-trial detention centre in Akrestsin Street, where they were ill-treated. It is further 
reported that on 22 April 2002, the Savetski, Partyzanski and Centralny borough courts 
started the trials of the detainees, and that Yury Khashchavatski and Valery Shchukin 
were sentenced, respectively, to 10 and 15 days in prison. The detainees who asked for a 
lawyer were allegedly sent back to Akrestsin pre-trial detention centre, but were not able 
to contact a lawyer from there, and their trial was reportedly postponed to 23 April, 
during which Nikolai Khalesin and Dmitry Bondarenka were reportedly sentenced to 10 
days in prison and Aleh Zhlutko to 4 days. 

 
79. On 23 October 2002, the Special Rapporteur sent an urgent appeal concerning Oksana 
Novikova, a private entrepreneur, who was allegedly arrested on 17 October 2002 while she 
was distributing leaflets near the Oktyabrskaya Square in Minsk. It was reported that Ms. 
Novikova was searched and arrested on grounds that the leaflets "contained defamation and 
serious crimes accusations agaisnt the Belarussian President", under article 367, paragraph 2, of 
the Penal Code, under which she faces up to five years in jail or restriction of freedom if found 
guilty. 
 
Communications received  
 
80. On 30 August 2002, the Government replied to the Special Rapporteur’s communication 
of 11 April concerning Nikolai Markevitch and Pavel Mozheiko indicating that their criminal 
case was initiated on 5 September 2001 by the Grodno regional Prosecutor in relation to the 
publication of an article in issue No. 36 (532) of the Pogonya containing libellous references to 
the President of the Republic. The Government indicated that during the pre-trial investigation it 
was established that Pavel Mozheiko wrote an article in which he deliberately and falsely   
accused the President of the Republic of Belarus of murdering his political opponents and that   
the newspaper’s editor-in-chief, Nikolai Markevich, published the said article.  In the same issue, 
Nikolai Markevich published an article “It’s not Lukashenka!” and an anonymous poem entitled  
“I promised! I promise! I will promise!”, falsely accusing the President of the Republic of    
Belarus of genocide and of establishing a criminal organization. On 13 and 14 February 2002 
Nikolai Markevich and Pavel Mozheiko were charged under article 367, paragraph 2, of the 
Criminal Code of the Republic with libel against the President of the Republic of Belarus and   
with allegations accusing him of committing grave crimes. During the court proceedings held on  
24 June 2002 it was established that Nikolai Markevich had given instructions for the articles  
“We are holding elections”, “It’s not Lukashenka!” and the anonymous poem “I promised! I 



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 26 
 
promise! I will promise!” to be placed in the 4 and 13 September issues of Pogonya and on the 
newspaper’s Internet web site, thereby allowing deliberately false allegations defaming the 
President of the Republic of Belarus to be disseminated in the mass media. Nikolai Markevich and 
Pavel Mozheiko were found guilty of libel against the President (article 367, paragraph 2, of the 
Criminal Code) by the Leninsky district court of Grodno and sentenced, respectively, to two 
years and six months and to two years of restriction of freedom. The sentence of the Leninsky 
district court of 24 June 2002 was appealed to the Grodno regional court, which upheld the 
“guilty” verdict, but, pursuant to article 9 of the Amnesty Act, the Criminal Division ordered the 
journalists to be released “partially for a period of one year”.  The terms of punishment of Nikolai 
Markevich and Pavel Mozheiko were thus reduced, respectively, to one and a half years and to 
one year of restriction of freedom. 
 
81. On the same date, the Government replied to the Special Rapporteur’s communication of 
1 July 2002 concerning Viktor Ivashkevich, indicating that the Minsk City Procurator’s Office 
initiated a criminal case against him on 28 August 2001 for libel against the President of the 
Republic of Belarus involving an accusation of particularly grave crimes under article 367, 
paragraph 2, of the Criminal Code, in relation to an article published in the Rabochy newspaper’s 
issue No. 36 (191) for August 2001, entitled “A thief belongs in prison”, which contained 
deliberately false information defaming the President of the Republic of Belarus and accused him 
of committing grave and particularly grave crimes, namely embezzlement on an especially large 
scale accomplished by abusing his official powers, exceeding his authority and official powers, as 
well as misapplying his authority and official powers. An investigation into the case established that 
the article was prepared and included in the mass media organ by the editor-in-chief of Rabochy, 
Viktor Ivashkevich, who also placed a fabricated photograph in the same issue with the intention 
of demeaning, in an improper manner, the honour and dignity of the President of the Republic of 
Belarus. Part of the print run was seized by the staff of the Procurator’s Office, and a ban was 
placed on the printing of the remaining part. On 25 June 2002, Viktor Ivashkevich was charged 
under articles 14, paragraphs 1 and 2, 367, paragraph 2, and 368 paragraph 1, of the Criminal 
Code. The criminal case was referred to the Pervomaisky district court in Minsk for consideration 
as to the merits, and arrangements were being made for the case to be tried. 
 
82. On 25 November 2002, the Government replied to the Special Rapporteur’s 
communication of 26 July, with respect to the following cases: 

a) With regard to the unauthorized procession along Skorina Prospekt on 14 February 
2002, the Government indicated that on 23 January 2002 the Minsk City Executive 
Committee (Mingorispolkom) received an application to hold a procession and a rally for 
1,000 people in Minsk from 5 to 7 p.m. on 14 February 2002.  Mingorispolkom granted 
the applicants permission to hold the rally in Druzhba Narodov Park on 14 February 
2002 from 5 to 6 p.m. In contravention of the established procedure, timetable and venue 
for the holding of a mass event, about 200 people gathered outside the Belarusian State 
Philharmonia building on F. Skorina Prospekt, and disregarding a warning not to engage in 
an unlawful act, proceeded along the pavements of city-centre street to Y. Kolas Square, 
where they were stopped by militia officers. During the procession, officers from Minsk’s 
Sovetsky District Internal Affairs Authority arrested Mr. D. Dashkevich, who was taken 
to the district police station and charged.  Mr. Dashkevich subsequently filed a    
complaint with the Sovetsky District Procurator’s Office to the effect that militia officers  



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 27 
 

had committed unlawful acts in connection with his arrest.  The allegations made in Mr. 
Dashkevich’s complaint were examined by the District Procurator’s Office and found to 
be baseless in fact and it was decided not to institute criminal proceedings because the 
militia officers had committed no offence. As to the legal assessment of Mr. Dashkevich’s 
actions, Minsk’s Sovetsky District Court decided to bring administrative proceedings 
against him for an offence under article 167, paragraph 1, (Infringement of the procedure 
for the organization and conduct of:  religious, sporting, or mass cultural or other 
entertainment events; meetings, rallies, street processions and demonstrations; picketing) 
of the Code of Administrative Offences of the Republic of Belarus, under which an 
administrative penalty was imposed on Mr. Dashkevich in the form of a fine of 350,000 
roubles. Mr. P.K. Severinets and Mr. V.P. Parfyankov were also detained for 
committing an offence under article 167, paragraph 1, of the Code of Administrative 
Offences and imposed, respectively, an administrative fine of 3 million roubles and a 10-
day imprisonment by decisions of 19 and 20 February 2002 of the Minsk’s Sovetsky 
District Court. 

b) As to the unauthorized protest action on 15 March 2002, the Government indicated in 
this instance that on 26 February 2002, the deputy Chairman of the Belarusian Social 
Democratic Party applied to Mingorispolkom to hold a demonstration on 15 March 
2002 to mark Constitution Day, to be attended by up to 10,000 people, which was 
approved by the Mingorispolkom. In violation of the procedure and venue specified by 
Mingorispolkom, approximately 300 people gathered on Y. Kolas Square, proceeded 
along the pavements, were stopped by militia officers and then dispersed.  At 8 p.m. on 
15 March 2002, Mr. N.V. Statkevich was detained by officers from the Minsk’s 
Sovetsky District Internal Affairs Authority for organizing and holding the unauthorized 
procession, charged and placed in a special police cell at Mingorispolkom City Internal 
Affairs Authority pending examination of the case file by the court. As organizer of the 
event, Mr. Statkevich faced administrative prosecution under article 167, paragraph 2, of 
the Code of Administrative Offences, which concerns infringement by the organizer of a 
street procession of the established procedure for organizing and holding it and was 
sentenced on 18 March 2002 by the Minsk’s Sovetsky District Court to an administrative 
penalty of 10 days’ detention. 

c) Concerning the unauthorized procession of 24 March 2002, the Government indicated 
that representatives of various political parties and voluntary associations planned to meet 
on 24 March 2002 to mark Liberty Day, without applying to Mingorispolkom for 
permission. On 24 March 2002, approximately 70 citizens, including Mr. V. Shchukin, 
gathered and proceeded to Lenin Street, where they were stopped by militia officers and 
subsequently dispersed.  At the same time, approximately 500 citizens gathered in Y. 
Kupala Square, placed flowers by the monument to Yanka Kupala and tried to proceed to 
Y. Kolas Square, but were stopped by militia officers.  Subsequently about 200 citizens 
made a repeat attempt to proceed to Y. Kolas Square along the pavement of F. Skorina 
Prospekt, but they were again stopped by militia officers. A total of 59 people were 
detained for participating in the unauthorized mass events.  The law enforcement     
agencies charged a total of 45 people with administrative offences and the courts took 
administrative proceedings against the following citizens under article 167, paragraph 1,    
of the Code of Administrative Offences:  V.V. Sivchik (sentenced to 15 days’ 
administrative detention); T.V. Dranchuk (10 days’ administrative detention); P.K.  



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 28 
 

Severinets (15 days’ administrative detention); D.V. Dashkevich (10 days’ administrative 
detention); V.A. Kavennikov (10 days’ administrative detention), D.E. Bondarenko (fined 
200,000 roubles); A. Achapovsky (fined 1.5 million roubles).  No administrative 
proceedings were brought against Mr. V.A. Shchukin. Mr. Bondarenko, Mr. Kavennikov 
and Mr. Achapovsky lodged appeals with the Minsk City Court, which upheld the 
decisions of the lower court. On 29 March 2002, Mr. P.K. Znavets lodged a complaint 
with the Minsk Central District Procurator’s Office regarding the bringing of unwarranted 
administrative proceedings against Mr. Sivchik and the unlawful actions of the judge of the 
Minsk Central District Court, Mr. N.M. Vaitsekhovich.  The Procurator’s Office carried 
out an inquiry and concluded that there were no grounds for protesting against the decision 
handed down by the court. 

d) Concerning the written caution to the Narodnaya volya newspaper, the Government 
indicated that on 21 March 2002, the Ministry of Information of the Republic of Belarus 
sent a written caution (No. 3) to the newspaper, stating that it was prohibited to breach 
the Press and Other Mass Media Act, which safeguards the exercise by Belarusian 
citizens of their constitutional right to freedom of speech, the press and information and 
defines the rights and obligations of mass media organizations. This was based on an 
article entitled “The Big Wash”, which made unfounded allegations regarding the President 
of the Republic. In its caution, the Ministry of Information noted that the said article 
misinformed the public. In its decision of 13 June 2002, the Higher Economic Court of the 
Republic of Belarus dismissed a lawsuit brought by the editorial board of Narodnaya 
volya against the Ministry of Information seeking to have the caution issued on 21 March 
2002 invalidated. 

e) Concerning the unauthorized picket of 5 April 2002, the Government replied that on 5 
April 2002 an unauthorized picket was held near the Grodno Oblast Executive Committee 
building in support of Mr. Markovich and Mr. Mozheiko.  Mr. A.V. Meleshko, Mr. 
V.L. Rudnik, Mr. I.V. Chernyavka, Mr. A.T. Pisalnik, Mr. A.S. Pochobut and 
others  took part in the action. The Government indicated that administrative court 
proceedings were justifiably brought against these individuals under article 167, paragraph 
1, of the Code of Administrative Offences for breach of the procedure for the organization 
and conduct of picketing. 

f) Concerning the unauthorized protest march on 19 April 2002, the Government indicated 
that Mr. D.E. Bondarenko, Mr. T.V. Dranchuk, Mr. N.N. Khalezin, Mr. Y.I. 
Khashchevatsky and Mr. V.A. Shchukin applied to Mingorispolkom to hold on 19 
April 2002 a demonstration and rally with up to 1,000 participants on the general theme 
“March of Protest - This Is No Way To Live”.  On 4 April 2002, Mingorispolkom 
decided to authorize a rally of the requested number of people in Druzhba Narodov Park 
from 6 to 9 p.m. on 19 April 2002. At 6.30 p.m. on the appointed day, some 500 people 
gathered on Y. Kolas Square, proceeded along the pavement and then blocked the traffic. 
The procession was stopped by militia officers, whereupon the demonstrators attempted  
to retrace their steps, but failed to heed the militia officers’ repeated demands to end the 
unauthorized event. Together with participants at the rally, Mr. D.E. Bondarenko, Mr.  
Y.I. Khashevatsky, Mr. V.A. Shchukin, Mr. O.A. Zhlutko and Mr. N.N. Kholezin were 
detained by internal affairs officers for a breach of public order, and the court decided that 
administrative proceedings should be brought against them and specified that the penalty of 
administrative detention should be applied. The Minsk Sovetsky District Procurator’s  



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 29 
 

Office examined the statements received from V.A. Khodnevich, A.Z. Askerko, A.N. 
Gridyushko, V.K. Vadevich, I.V. Zakrevsky, G.F. Lepin and E.V. Shvaev, who were 
being held in the joint specialized police holding unit, to the effect that militia officers had 
acted unlawfully during the period of detention. On 17 May 2002, the Minsk Sovetsky 
District Procurator’s Office decided not to institute criminal proceedings for lack of 
evidence that the militia officers had committed an offence. The Minsk Procurator’s Office 
dismissed those statements and referred them for further examination to the Sovetsky 
District Procurator’s Office, which also decided not to institute criminal proceedings 
against the militia officers. The Minsk City Court formulated a general conclusion 
concerning the administrative cases handled by the Minsk courts in connection with the 
events of 19 April 2002.  The decisions handed down by the district courts were upheld.  

 
83. On 25 November 2002, the Government sent a reply to the Special Rapporteur’s 
communication of 23 October concerning Oksana Novikova, and indicated that on 17 October 
2002, Oksana Novikova was arrested by police officers patrolling in the area of the 
Oktlyabrskaya underground  station in Minsk for distributing leaflets that contained insults and 
defamatory remarks against the President of the Republic, together with accusations of particularly 
serious crimes. Criminal proceedings were instituted by the Procurator’s Office of Central District 
in Minsk against Ms. Novikova under article 367, paragraph 2, of the Criminal Code. On 
18 October 2002, Oksana Novikova was released from custody and on 27 October 2002 was 
charged with the offence covered in article 367, paragraph 2, of the Criminal Code of the 
Republic of Belarus. Investigations into the case were still in progress. 
 
Observations  
 
84. The Special Rapporteur thanks the Government of Belarus for its replies and willingness 
to cooperate with his mandate. 
 

Belgium 
 
Communication envoyée 
 
85. Le 6 juin 2002, le Rapporteur spécial a envoyé un appel urgent concernant MM. Douglas 
De Coninck et Marc Vandermeir, journalistes au quotidien De Morgen, qui auraient été 
condamnés le 29 mai 2002 à payer une astreinte de 25 euros par heure aussi longtemps qu’ils 
auraient refusé de dévoiler leurs sources suite à un article, publié le 11 mai, mettant en cause la 
Société des chemins de fer belges (SNCB). Dans cet article, les journalistes avaient révélé un 
dépassement de 250 millions d’euros dans le budget de la construction de la nouvelle gare TGV à 
Liège. 
 
Communication reçue  
 
86. Le 17 juillet 2002, le Gouvernement belge a envoyé une réponse concernant la 
communication du Rapporteur spécial et a indiqué que, le 7 juin 2002, le tribunal de première 
instance de Bruxelles a rendu un jugement dans l’affaire concernant MM. Douglas De Coninck  



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 30 
 
et Marc Vandermeir. S’appuyant en particulier sur l’arrêt de la Cour européenne des droits de 
l’homme rendu le 27 mars 1996 dans l’affaire Goodwin c. Royaume Uni, le tribunal de Bruxelles 
a désigné la protection des sources journalistiques comme étant l’une des pierres angulaires de la 
liberté de presse. Par conséquent, le tribunal a décidé que le risque de voir les sources de presse 
divulguées était suffisant pour que la communication du document en question (audit interne) soit 
refusée par l’organe de presse concerné. Le Tribunal a de ce fait annulé l’ordonnance résolue le 29 
mai 2002. 
 
Observations  
 
87. Le Rapporteur spécial souhaite remercier le Gouvernement pour sa réponse et se réjouit 
de l’arrêt rendu par le tribunal de Bruxelles. 
 

Botswana 
 
Communication sent 
 
88. On 26 July 2002, the Special Rapporteur drew the attention of the Government of 
Botswana to information he had received concerning the case of Radio Botswana. Reportedly, 
the programme “Live-Line” was reportedly cancelled by the office of the Director of Information 
and Broadcasting 30 minutes before its scheduled time on 22 April 2002. According to 
information received, the programme was to feature a discussion about the scope of the reporting 
expected from public service media outlets, in which Modise Aphanyane, the National Director of 
the Media Institute of Southern Africa, who has critical views on freedom of the press in 
Botswana, and in particular on the independence of the editorial process, was to participate. 
 
Observation 
 
89. The Special Rapporteur regrets that no reply had been received from the 
Government at the time this report was finalized.  
 

Brazil 
 
Communications sent 
 
90. On 21 December 2001, the Special Rapporteur, jointly with the Special Rapporteur on 
extrajudicial, summary or arbitrary executions, sent an urgent appeal regarding José Geraldo 
Torres da Silva, a State Deputy sitting in the Pará state legislature, and Julio Cesar dos 
Santos, a suspect convicted of the killing of Ademir Alfeu Federicci, a leader of the grassroots 
organization Movimento pelo Desenvolvimento de Transamazônica e do Xingu who 
campaigned with José Geraldo Torres da Silva against a large-scale corruption surrounding the 
distribution of funds in government-sponsored projects in the Altamira area. It was reported that 
before his murder, Ademir Alfeu received many threats reportedly because of his condemnations 
of corrupt politicians and illegal loggers. It was alleged that Julio Cesar dos Santos, who is at 
present in the Penitenciaria de Altamira prison, confessed to the police under torture to be the 
responsible of this murder, and that people linked to the killing of Ademir Alfeu tried to kill him.  
 



 E/CN.4/2003/67/Add.1 
  page 31 
 
91. On 3 June 2002, the Special Rapporteur, jointly with the Special Rapporteur on 
extrajudicial, summary or arbitrary executions sent an urgent appeal regarding Frei Anastácio 
Ribeiro, state deputy and coordinator of the Pastoral Land Commission in Paraíba, northeastern 
Brazil. A plan to kill him was reportedly discovered in a police station in the state capital, João 
Pessoa. A civil policeman, who was attacked in an ambush in the municipality of Mogeiro, 
accused Frei Anastácio of plotting to kill him, although it was reported that Frei Anastácio only 
denounced the illegal activities of this policeman, who also works as a security guard for 
landowners in the region, and who was reportedly named in a recent report concerning rural 
violence in the state as a person involved with torture and acts of violence related to land disputes. 
The communication also reported on the case of eight rural workers from Mogeiro who were 
allegedly arrested and accused of planning the attack on the policeman, though there is no 
evidence against these men.  
 
Observations  
 
92. The Special Rapporteur regrets that no reply had been received from the Government at 
the time the report was finalized.  
 

Burkina Faso 

 

Communications envoyées 

93. Le 26 juillet 2002, le Rapporteur spécial a attiré l’attention du Gouvernement du Burkina 
Faso sur des renseignements portés à sa connaissance concernant les cas de Liermé Some , Sy 
Cheriff, Aboubakar Zida, dit Sidnaaba, et du Centre national de presse Norbert Zongo. Liermé 
Some, directeur de l’hebdomadaire L’Indépendant, aurait été convoqué le 11 juillet 2001 à la 
Direction de la sûreté de l’État pour un interrogatoire de plusieurs heures. Il lui aurait notamment 
été reproché la publication d’un article intitulé «Le jour où Blaise Compaoré faillit perdre le 
pouvoir», dans lequel il est question du mécontentement des militaires qui auraient prévu de 
rejoindre la marche organisée par le Collectif contre l’impunité, le 30 juin 2001, et de prendre en 
otage le Premier Ministre jusqu’à «satisfaction de leurs revendications». Sy Cheriff, directeur de 
publication de Bendré, aurait été menacé par téléphone en octobre 2001, vraisemblablement par 
des militaires, après que son hebdomadaire avait publié un article critiquant une descente de 
soldats dans le quartier de Pissy (Ouagadougou) pour venger un militaire qui avait été battu lors 
d’une altercation avec des habitants. Aboubakar Zida, dit Sidnaaba, journaliste de la radio privée 
Savane FM, aurait été menacé plusieurs fois au cours de l’année 2001, vraisemblablement par des 
militaires. Le journaliste est connu pour ses revues de presse en moré, une langue locale, et, selon 
les informations reçues, des soldats l’auraient averti que «s’il traduit, il sera brûlé». Le 26 avril 
2001, une centaine de policiers de la Direction de la compagnie d’intervention rapide auraient fait 
une descente au Centre national de presse Norbert Zongo et arrêté une douzaine de personnes, 
dont un journaliste et des étudiants. Ces personnes auraient toutes été relâchées dans la journée, 
une par une, sans aucune explication. 

Observations  



E/CN.4/2003/67/Add.1 
page 32 
 
94. Le Rapporteur spécial regrette de n’avoir à ce jour reçu aucune réponse à sa 
communication. 
 

Burundi 

Communications envoyées 

95. Le 26 juillet 2002, le Rapporteur spécial a envoyé une communication au Gouvernement 
du Burundi concernant Gabriel Nikundana, Abbas Mbazumutima, Alexis Sinduhije  et Jean-
Claude Kavumbagu. Gabriel Nikundana, journaliste de la station de radio Bonesha FM, et 
Abbas Mbazumutima, rédacteur en chef de la station, auraient été arrêtés respectivement les 12 et 
15 mars 2001. Trois jours auparavant, la radio avait diffusé une interview d’Anicet 
Ntawuhiganayo, porte-parole des Forces nationales de libération, l’un des deux principaux 
mouvements rebelles du pays. Les deux journalistes auraient été accusés d’«incitation à la 
désobéissance civile», en vertu de l’article 44 de la loi sur la presse, et libérés le 16 mars après 
avoir payé une amende de 100 000 francs burundais (140 euros) chacun. Alexis Sinduhije, 
directeur de la station privée burundaise Radio publique africaine, aurait été interpellé le 19 
octobre 2001 dans la soirée et relâché le lendemain après avoir payé une amende de 20 000 
francs burundais (environ 27 euros). Selon les informations reçues, des officiers lui auraient 
reproché d’avoir eu un entretien avec des militaires sud-africains en mission au Burundi pour 
assurer la protection de personnalités politiques hutues de retour d’exil, alors que l’arrivée de ces 
militaires, la veille, s’était déroulée dans une très grande discrétion et qu’aucune information 
n’avait été donnée à la presse. Jean-Claude Kavumbagu, directeur de l’agence de presse privée 
Net Press, aurait été arrêté le 21 décembre 2001, conduit dans les locaux de la police judiciaire 
de Bujumbura et transféré quelques jours plus tard à la prison de la capitale. Il lui serait reproché 
d’avoir insulté le procureur dans une dépêche de l’agence de presse électronique Le Témoin, une 
agence clandestine qui diffuse des informations par courrier électronique. Le journaliste aurait été 
libéré le 28 décembre sur ordre du procureur. Le 16 mai 2002, le Ministre de la défense, le 
major-général Cyrille Ndayirukiye, aurait interdit aux médias de publier ou de diffuser des 
interviews de rebelles en déclarant que «la diffusion d’interviews des insurgés revenait à les aider 
dans leur effort de guerre». Cette décision serait intervenue quelques jours après qu’une radio 
privée eut diffusé une interview d’un chef rebelle que l’on croyait mort. 

96. Le 13 novembre 2002, le Rapporteur spécial, conjointement avec le Rapporteur 
spécial sur la question de la torture et la Rapporteuse spéciale sur la situation des droits de 
l’homme au Burundi, a envoyé un appel urgent au Gouvernement concernant la situation de 
Léonidas Ntakaye, secrétaire général du Parti pour le redressement national (PARENA), Zénon 
Nimubona, porte-parole du PARENA, Christophe Hicintuka, secrétaire exécutif du PARENA, 
Innocent Nsabiyumva et Thierry Bizoza Ndayishimeye, tous deux membres du PARENA, 
Benoît Ndorimana, un homme d’affaires, Hilaire Ntahomvukiye, un professeur d’université, 
Elvis Kazungu, étudiant, et au moins trois autres étudiants. Ils auraient tous été arrêtés entre le 
1er et le 5 novembre 2002 et seraient actuellement détenus au secret à la Documentation   
nationale, à la Brigade spéciale de recherche et à la Police spéciale de roulage à Bujumbura.    
Tous seraient soupçonnés par les autorités d’être des membres ou des partisans du PARENA. 
Selon les renseignements reçus, Elvis Kazungu aurait été arrêté dans la nuit du 1er novembre.     
Des membres du Bataillon d’intervention l’auraient battu violemment sur la tête et sur les      
genoux et coudes tant qu’il nécessiterait des soins médicaux. Compte tenu de son état, le 11  


